• Imprimeix

El 061 CatSalut Respon incorpora pediatres al seu equip de professionals sanitaris

Al 2016, el 061 CatSalut Respon va atendre més de 80.000 casos de menors de 16 anys, el 81% dels quals es van resoldre telefònicament

15/06/2017 09:06

Tal i com es definia al Pla Nacional d’Urgències de Catalunya (PLANUC), el 061 CatSalut Respon inclou, des del dia 12 de juny, suport de pediatria directament entre els seus professionals gràcies a un acord entre el 061 i l’Hospital de Sant Joan de Déu, l’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron i l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. 

És la primera vegada que un projecte tan ambiciós es posa en marxa a l’Estat espanyol, doncs està pensat no només per donar suport les 24h els 365 dies de l’any al personal mèdic i d’infermeria que actualment està realitzant atenció pediàtrica des del 061 CatSalut Respon, sinó també a tots aquells professionals dels centres sanitaris i de les unitats del SEM que així ho requereixin, per l’especificitat i/o complexitat dels casos en què es trobin.

Al llarg de l’any 2016, el 061 CatSalut Respon va atendre un total de 1.473.609 incidents, dels quals un 6% (80.382 casos) es van classificar com a demandes pediàtriques, per tractar-se d’afectats menors de 16 anys. D’aquestes, el 81,6% es van resoldre telefònicament, a través d’informació i/o consultoria sanitària, i en el 18,4% restant, va ser necessari enviar un metge a domicili, ambulància o helicòpter medicalitzat del SEM. Així mateix, en 195 casos es va realitzar un seguiment de la consulta sanitària, amb l’emissió d’una trucada des del 061 CatSalut Respon per avaluar l’estat del pacient, transcorregut un temps des de la recomanació/prescripció sanitària.

Des del 061 CatSalut Respon s’accedeix a la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3), on es troben les dades de salut dels ciutadans així com les intervencions quirúrgiques o visites realitzades. Un cop duta a terme la valoració del pacient, el personal mèdic i d’infermeria del 061 hi deixa constància de les remanacions/consells de salut efectuades. Aquesta eina permet realitzar una acurada valoració i seguiment de cada cas, doncs el pediatra de capçalera pot consultar, en tot moment, l’actuació feta pel 061.

La franja d’edat més demandant és la compresa entre l’any i els quatre anys, i els motius de consulta més freqüents són les malalties infeccioses i parasitàries, seguides de les malalties de l’aparell digestiu i el consell de salut en general, i la febre és el trastorn en nens més comú. En la franja d’edat de menys d’un any, destaca la consulta relacionada amb les vacunacions dels nadons.

Per franja horària, a partir de les 16:00h és quan es produeix un increment més significatiu de les consultes sanitàries pediàtriques. Així mateix, el 60% de les consultes sanitàries les resolen els/les infermers/es, mentre que el 40% restant són gestionades per professionals mèdics del 061.

Amb aquesta nova incorporació es preveu augmentar la qualitat del servei que s’ofereix no només a través del 061 CatSalut Respon, que tan bons resultats està donant des de fa 15 anys, sinó també a tota la xarxa hospitalària i d’Atenció Primària de salut arreu de Catalunya, el que revertirà en una millor atenció al ciutadà.

Els pediatres donaran suport als professionals del 061 CatSalut Respon en els casos més complexos així com als metges dels hospitals, quan així ho requereixin